Doculayer versnelt customer onboarding processen bij financiële instellingen

Doculayer.ai, een Intelligent Document Processing (IDP) oplossing voor het analyseren en geautomatiseerd verwerken van documentstromen op basis van AI-technologie, maakt het nu ook mogelijk om customer onboarding-processen aanzienlijk te versnellen. Door gebruik van Doculayer.ai kunnen onder meer financiële instellingen hun klanten sneller en eenvoudiger identificeren en verifiëren voor acceptatie. Door deze doorgaans nog handmatige processen te automatiseren, kunnen organisaties efficiënter werken, fouten voorkomen en kosten besparen. 

Consumenten hebben volop keuze uit financiële instellingen die dezelfde of vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Naast de prijs is de klantervaring die wordt geboden een cruciale onderscheidende factor. Doculayer.ai speelt hierop in door AI-technologie te gebruiken om één van de eerste ervaringen die klanten met een financiële instelling hebben te optimaliseren. Ook draagt het hiermee bij aan de digitalisering bij instellingen. 

Voordat een bank of verzekeraar zaken kan doen met een klant, moeten doorgaans verschillende documenten worden overlegd voor identificatie en verificatie zoals kopieën van identiteitsbewijzen, loonstroken, eigendoms- en andere financiële stukken. Na het indienen van de documenten door de klant gebeurt het grootste deel van de verwerking echter nog steeds handmatig. Dit zorgt voor langere doorlooptijden en een vertraging in het onboarding-proces met alle gevolgen van dien voor de klantervaring.  

Handmatige werkzaamheden automatiseren met machine learning
Doculayer.ai zorgt ervoor dat veel handmatige werkzaamheden bij het verwerken van documenten als onderdeel van customer onboarding, worden geautomatiseerd. Daarbij worden ongestructureerde documenten op basis van machine learning-modellen gecombineerd met logica en patronen en omgezet naar gestructureerde klantgegevens. Zo kunnen documenten minimaal 50 procent sneller en met minder fouten worden verwerkt, en worden er bovendien kosten bespaard.

Met optische tekstherkenning converteert Doculayer.ai eerst de gescande documenten naar bewerkbare tekst. Vervolgens worden de documenten geclassificeerd naar documenttype en wordt gecontroleerd of de informatie compleet is. De relevante data wordt uit de documenten geëxtraheerd en automatisch gevalideerd. De oplossing van Doculayer.ai houdt ook rekening met vereisten uit de AVG door automatisch de persoonlijke data als onderdeel van de verwerking, te anonimiseren.

“Voor financiële instellingen is het onboarden van klanten een tijdrovende taak waarbij nauwkeurigheid en het bewaken van datakwaliteit belangrijke aandachtspunten zijn. Door dit proces te automatiseren zijn bedrijven in staat deze zaken te verbeteren en kunnen zij customer onboarding ook makkelijker opschalen”, vertelt Richard Smit, CTO van Doculayer.ai. “Door binnen een kortere tijd meer aanvragen af te handelen, hoeft de klant minder lang te wachten en kan de organisatie zich met een betere klantervaring onderscheiden van concurrenten. Daarnaast kunnen de medewerkers zich richten op de meer complexere aanvragen en het bieden van service aan klanten. Het overtypen van gegevens uit documenten wordt hiermee verleden tijd.”  

Toepassing IDP voor customer onboarding