Oude printinfrastructuur vormt obstakel voor digitale transformatie

Lexmark heeft IDC onlangs opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de mate waarin gedateerde printinfrastructuren een obstakel vormen voor digitale transformatie. Drie op de vijf ondernemingen erkennen dat een verouderde printinfrastructuur een belangrijke belemmering vormt voor succes. Toch geeft minder dan de helft van hen prioriteit aan investeringen op dit gebied, wat de voortgang van strategische IT-initiatieven in de weg staat.  

Het internationale onderzoek, dat werd uitgevoerd tijdens de Covid-19-pandemie, stelt vast dat vier op de vijf (79%) bedrijven investeren in cloud-infrastructuur als onderdeel van hun digitale transformatie. Maar 57% zegt dat de verouderde printinfrastructuur een negatieve invloed heeft op hun strategie voor cloud-migratie.  

Het IDC-whitepaper dat is gesponsord door Lexmark, Next-Gen Print Infrastructure Services: Leveraging Cloud and IoT to Accelerate Your Digital Transformation Strategy, sluit aan bij de Worldwide Digital Transformation Spending Guide van IDC. Hierin wordt voorspeld dat de uitgaven voor technologie en diensten ten behoeve van digitale transformatie in 2020 met 10,4% zullen toenemen tot 1,3 biljoen dollar wereldwijd.

“Dit onderzoek onderstreept het belang om cloud-gebaseerde printinfrastructuur te zien als een belangrijk strategisch IT-initiatief”, aldus Matt Dollus, vice-president Global Marketing en IoT-portfolio bij Lexmark. “Gevestigde bedrijven in elke sector staan onder druk om over te gaan op een digital-first-strategie. Nu de Covid-19-pandemie gaten en zwaktes in de IT-infrastructuur blootlegt, hebben veel organisaties het moeilijk omdat ze print niet meenemen in hun digitale transformatie.”

Uitdagingen
Bijna de helft van de respondenten geeft aan het lastig te vinden om bestaande IT te integreren in nieuwe infrastructuur en om bestaande bedrijfsprocessen te updaten of te vervangen. In 60% van de gevallen werd het budget voor digitale transformatie overschreden en 54% van de respondenten gaf aan dat het project vertraging opliep.

Het onderzoek toont aan dat er een groot verschil is tussen diverse landen. In het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland heeft 67% te maken met integratie-uitdagingen, vergeleken met slechts 20% in Brazilië. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de bedrijfscomplexiteit in de meer ontwikkelde markten.

Hoewel de printvolumes zijn afgenomen omdat sommige organisaties een digital-first-strategie voor documentbeheer hanteren, speelt print bij iets meer dan de helft van alle essentiële workflow-processen nog steeds een belangrijke rol. Als zodanig zouden organisaties de mogelijkheid om te printen moeten zien als een essentiële IT-dienstverlening.

Het probleem met print
Over de hele linie blijft het beheer van de IT-infrastructuur een uitdaging, waarbij de meerderheid van de respondenten vergelijkbare zorgen uitspreekt als het gaat om ouderwets printen, zoals:

  • De beveiliging van printinfrastructuur en -apparaten (81%)
  • De IT-last die wordt geassocieerd met het beheren van print en printservers (81%)
  • Inventarisbeheer (81%), samen met onvoldoende zicht op de kosten (80%)
  • Technologische veroudering en moeilijkheden met het updaten of vervangen van oude printhardware (79%)

Een simpele oplossing vinden

"IDC is van mening dat het voor organisaties tijd is om strategischer na te denken over print. Maar ook om het gesprek rond print op gang te brengen en het op te nemen in de bredere context van discussies over digitale transformatie. Vooral met betrekking tot strategieën over cloud-migratie en documentprocessen", aldus Robert Palmer, Research Vice President, Imaging, Printing, and Document Solutions bij IDC Research.

IT-leiders lijken het eens te zijn over een voorkeur voor as-a-service consumptiemodellen boven financiering (70% tegenover 22%). Bovendien is een grote meerderheid (94%) het ermee eens dat IoT de potentie heeft om het beheer van het printerpark te verbeteren.

Het onderzoek is tussen maart en april 2020 uitgevoerd door middel van 1511 webenquêtes in drie regio's en zeven landen: Canada, de VS, Brazilië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.