Ricoh wereldleider in inkjet op hoge snelheid

Ricoh komt in een nieuw IDC MarketScape rapport naar voren als wereldwijde leider in inkjet op hoge snelheid. In het rapport “IDC MarketScape: Worldwide High-Speed Inkjet Press 2019-2020 Vendor Assessment”1 staan de uiteenlopende sterke punten van Ricoh vermeld, zoals technologische innovaties, aandacht voor feedback van klanten en een grote installed base. Ook noemt het rapport in het bijzonder Ricoh’s “programma’s voor business development” als krachtige aanvullingen op het portfolio.

De inzet van Ricoh voor het succes van klanten heeft volgens het rapport bijgedragen aan een verdiende wereldwijde leiderspositie. Als belangrijk positief punt noemen analisten Ricoh’s voortdurende technologische ontwikkelingen en forse investeringen, die ervoor zorgen dat feedback van klanten wordt meegenomen in het R&D-proces van het bedrijf.

Onlangs heeft deze aanpak nog geleid tot successen die baanbrekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bekroonde RICOH Pro VC70000. Met de gepatenteerde droogtechnologie en inkten heeft Ricoh een uitgebreid kleurenbereik geïntroduceerd. Het samenspel tussen deze innovaties maakt niet alleen hogere inktlimieten voor een hogere beeldkwaliteit mogelijk, maar ook kortere doorlooptijden om eenvoudiger SLA’s te halen en een snellere doorvoer te realiseren. Tegelijkertijd stelt dit klanten in staat om zonder voorbehandeling of primer te printen op niet-gecoate, offset gecoate, inkjet behandelde en inkjet gecoate papiersoorten. Dit zorgt voor een grotere creatieve flexibiliteit en lagere papierkosten. Blijven innoveren is dan ook de norm bij Ricoh. Elk jaar investeert het meer dan 1 miljard dollar in R&D. Die investeringen werpen hun vruchten af in de vorm van innovaties, die een krachtig antwoord bieden op knelpunten in de praktijk en doelen van de klant.

“Met de introductie van de Ricoh Pro VC70000 is Ricoh haar roots in transactiedrukwerk en direct mail ontgroeid. Deze uitbreiding van het portfolio sluit perfect aan bij de groei van het software- en dienstenaanbod van Ricoh. Zo kan het bedrijf zich actiever richten op de branche voor commercieel drukwerk en graphics”, zegt Amy Machado, Research Manager, Imaging, Printing, and Document Solutions, IDC. “Afgezien van haar eigen groei in uiteenlopende segmenten wil Ricoh haar klanten helpen om hun aanbod uit te breiden.”

Ricoh bouwt relaties voor de lange termijn op die niet eindigen na de aankoop. De mensen van Ricoh hanteren een high touch-strategie. Naarmate bedrijfsbehoeften zich ontwikkelen, evolueren ook de manieren waarop Ricoh ze aanpakt. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan de sterke marktpositie van Ricoh, zijn volgens IDC MarketScape de plannen van Ricoh om haar diensten voor bedrijven verder uit te breiden. Zo helpt Ricoh klanten om hun omzet en paginavolumes nog lang na de implementatie te laten doorgroeien.